Putipaalu oli tietääkseni Suomessa käytössä ollut rankaisumuoto. Putipaalu oli maahan upotettu pystypaalu, johon kahlehdittuna pahantekijä joutui kärsimään…

Kysytty

Putipaalu oli tietääkseni Suomessa käytössä ollut rankaisumuoto. Putipaalu oli maahan upotettu pystypaalu, johon kahlehdittuna pahantekijä joutui kärsimään aikoinaan raipparangaistuksen. Onkohan sanonnalla 'putipuhdas' jokin liittymäkohta rangaistukseen?

Vastaus

Vastattu

Sanalla puti on useita merkityksiä. Yksi niistä on 'piiskuri, raipparangaistuksen toimeenpanija', ja putipaalu on johdettu tästä. Putipuhtaassa sana taas esiintyy merkityksessä 'kunnollinen, hyvä, kelpo'.

putipuhdas - Suomen etymologinen sanakirja (kotus.fi)
puti - Suomen etymologinen sanakirja (kotus.fi)