Purin mökillä lautakasan, jonka laudat olin vuosia sitten lahosuojannut. Sieltä löytyi ensinnäkin muurahaispesä, mutta sen lisäksi lähes kaikissa laudoissa oli…

Kysytty

Purin mökillä lautakasan, jonka laudat olin vuosia sitten lahosuojannut. Sieltä löytyi ensinnäkin muurahaispesä, mutta sen lisäksi lähes kaikissa laudoissa oli valkoisia ohuita jälkiä, ja osasta alimpia lautoja löytyi melkoisia esiintymiä ilmeisesti jotain sientä. Mukana muutama kuva. Kuten niistä näkyy, sieni on pääosin valkoinen, mutta yksi esiintymä on osaksi ruskea. Mistähän sienestä mahtaa olla kysymys? Mitä laudoille pitää tehdä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erikoistutkija Suomen ympäristökeskuksen Biodiversiteettiyksiköstä antoi tällaisen vastauksen:

Ensimmäisessä kuvassa on vaalea kääpä, mutta ilman näytettä sitä ei voi määrittää. Toisessa kuvassa (LautaSieniRuskeaP) on rivikääpä (Antrodia serialis), joka on luonnossa hyvin yleinen ja lahottaa kaatuneita kuusia. Se viihtyy myös lahoavissa laudoissa ja hirsissä. Usein se tekee kapean, yläpinnaltaan ruskean lakin kasvaessaan puun kyljessä tai esim. pölkyn päässä. Tässä lakkia ei ole koska on kasvanut laudan maata vasten olevalla pinnalla.

Laudat voi jättää lahoamaan. Niillä kasvavat käävät eivät tartu eläviin puihin, eivätkä kuivaan puuhun, esim. lauta- tai hirsiseinään. Maastoon jätettynä ne edistävät monimuotoisuutta ja palauttavat puun energian ja ravinteet takaisin luonnon kiertokulkuun.