Puhuttiin tanssseista "ennen vanhaan" -tuli puhetta, että oli ihan tavallista, että paritansseissa naiset tanssivat keskenäänkin. Jos miehet tanssivat…

Kysytty

Puhuttiin tanssseista "ennen vanhaan" -tuli puhetta, että oli ihan tavallista, että paritansseissa naiset tanssivat keskenäänkin.
Jos miehet tanssivat keksenään, olivatko he "härkäpari".
Entäs jos naiset tanssivat keskenään, mikä "pari" he olivat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tanssia härkäparissa tarkoittaa sekä mies- että naisparissa tanssimista. (Suomen kielen perussanakirja. Ensimmäinen osa 1990)

2 ääntä

Kommentit

Sanakirjan uudistajat eivät ole kolmessa vuosikymmenessä saaneet aihetta muuttaa härkäpari-sanan selitystä: sen on samanlainen myös syksyllä 2022 päivitetyssä Kielitoimiston sanakirjassa
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/härkäpari