Poliittisten vaikuttajien sakkotuomioita on käsitelty julkisuudessa mutta onko HSL:n tarkastusmaksuja käsitelty poliittisten toimijoiden osalta jossakin…

Kysytty

Poliittisten vaikuttajien sakkotuomioita on käsitelty julkisuudessa mutta onko HSL:n tarkastusmaksuja käsitelty poliittisten toimijoiden osalta jossakin uutisoinnissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakaan vastaajan mieleen ei muistu tällaista uutisointia. Sakko on rahallinen rangaistus rikoksesta ja siksikin kaiketi mediaa kiinnostavampi aihe. Joukkoliikenteen tarkastusmaksu sen sijaan on ns. hallinto-oikeudellinen kurinpitomaksu.

Laki edustajanpalkkiosta takaa kansanedustajille Helsingin seudun joukkoliikenteessä matkakorttiedun, joka mahdollistaa ilmaisen matkustamisen HSL:n liikennevälineissä. Tosin Iltalehden uutisoinnin mukaan vain osa kansanedustajista käyttää tämän hyödyn täysimääräisesti hyväkseen. Kansanedustajat turvautuvat useinkin taksikyyteihin ja näistä matkoista lehdistössä kirjoitellaan silloin tällöin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkastusmaksu

Laki edustajanpalkkiosta

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/bb924410-193a-4d29-bcbc-8389569b3…