Pohjoisesplanadi on puiston pohjoispuolella ja Eteläesplanadi on puiston eteläpuolella. Pohjoisesplanadi on kuitenkin se lämpimämpi katu. Mutta miten on…

Kysytty

Pohjoisesplanadi on puiston pohjoispuolella ja Eteläesplanadi on puiston eteläpuolella. Pohjoisesplanadi on kuitenkin se lämpimämpi katu.
Mutta miten on nimetty on Pohjoisranta ja Eteläranta. Kummatkin on itäpuolella?

Vastaus

Vastattu

Eteläranta on Kauppatorin eteläpuolella, Pohjoisranta taas sen pohjoispuolella. Alueet ovat saaneet nimensä sijaintinsa mukaan.

Pohjoisranta on tunnettu pohjoisena rantana koko historiansa ajan. Vuoden 1820 kartassa alueen nimenä on Norra Quain. Epävirallisesti siitä käytettiin jo 1800-luvulla nimeä Norra Kajen. Nimi virallistettiin vuonna 1909. Suomeksi aluetta kutsuttiin 1800-luvulla Pohjoiseksi Rantakaduksi. Nimi virallistettiin vuonna 1909. Nykyinen suomenkielinen nimi , Pohjoisranta, vahvistettiin 1928.

Etelärannan aluetta on aiemmin  nimitetty itäiseksi ja läntiseksi laituriksi. Vuoden 1820 se kartassa se oli kirjoitetttu muotoon Östra Quain.  Vuonna 1836 taas Wästra Quain. Vuodesta 1866 kadun epävirallinen nimi on ollut Vestra kajen - Läntinen Kaji. Vuonna 1899 kadun nimi virallistettiin muotoon Vestra Kaji - Läntinen rantakatu. Nykyisen nimensä Eteläranta - Södra kajen on on saanut vuonna 1928.

Lähde:

Helsingin kadunnimet. toinen korjattu painos
Helsinki, 1992

1 ääntä

Kommentit