Pohjois-Helsingissä on Ylätuvantie-niminen katu, jonka ruotsinkielinen nimi on Skullvägen. Mistä ruotsinkielinen nimi tulee? Alueella on myös Ylätuvanpolku eli…

Kysytty

Pohjois-Helsingissä on Ylätuvantie-niminen katu, jonka ruotsinkielinen nimi on Skullvägen. Mistä ruotsinkielinen nimi tulee? Alueella on myös Ylätuvanpolku eli Skullstigen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylätuvantien ruotsinkielinen nimi Skullvägen tullee ruotsinkielisestä sanasta höskull, joka tarkoittaa luhtia. Kotuksessa (Institutet för de inhemska språken) ehdotettiin nimelle merkityksiä fodervind, höloft.  Nimi on ehkä  johdettu asuinalueen nimestä Torpparinmäki.  Sivustolla http//kartta.hel.fi/namnregister  löytyy lyhyt selostus nimen taustasta.