Pohdin suomalaisten latinalaispäätteisten sukunimien historiaa. Ja leikkimielisesti, millaiseksi suvussani olleet (muut kuin nykyinen) sukunimet olisivat…

Kysytty

Pohdin suomalaisten latinalaispäätteisten sukunimien historiaa. Ja leikkimielisesti, millaiseksi suvussani olleet (muut kuin nykyinen) sukunimet olisivat aikoinaan taipuneet. Onkohan olemassa kirjoitettua tietoa, millä tekniikalla/ lainalaisuuksilla nimiä on taivuteltu (esim. Sibelius)? Tai mistä löytäisi asiantuntijan, joka asiasta parhaiten tietäisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paras asiantuntemus löytyy Kotimaisten kielten keskuksesta. Heillä on nimistönhuollon neuvontapuhelin, jossa vastataan erisnimiin liittyviin kysymyksiin. Lisää tietoa alla olevasta linkistä:

http://www.kotus.fi/nimisto/nimistoneuvonta