Pitäisikö viestin tervehdyksen jälkeen käyttää isoa vai pientä alkukirjainta suomeksi kirjoitettaessa? Olisiko minun siis pitänyt kielioppisääntöjen mukaan…

Kysytty

Hei,

pitäisikö viestin tervehdyksen jälkeen käyttää isoa vai pientä alkukirjainta suomeksi kirjoitettaessa? Olisiko minun siis pitänyt kielioppisääntöjen mukaan aloittaa viesti kirjoittamalla "Hei, Pitäisikö..." eikä "Hei, pitäisikö"? Oma intuitioni sanoo, että pilkun jälkeen käytetään pientä alkukirjainta, vaikka rivi vaihtuukin.

Entä mikä on asian laita englanniksi kirjoitettaessa?

Vastaus

Vastattu

Hei,

intuitiosi on oikeassa. Suomeksi kirjoitettaessa pilkun jälkeen käytetään pientä alkukirjainta myös uudella rivillä. Lisätietoja aiheesta löytyy Kielitoimiston sivuilta.

Englanniksi kirjoitettaessa tilanne on toinen. Tervehdystä ja pilkkua seuraava virke aloitetaan isolla alkukirjaimella.

Lisätietoa esimerkiksi: https://intrepidenglish.co.uk/capitalisation/ ja https://www.indeed.com/career-advice/career-development/how-to-write-professional-email-with-templates