Pitäisi saada selville milloin YKL:ään lisättiin sarjakuvat eli 85.3. Oma mielikuvani on 1970-80 -luvun vaihdetta. Sitä ennenhän sarjakuvia oli vain…

Kysytty

Pitäisi saada selville milloin YKL:ään lisättiin sarjakuvat eli 85.3. Oma mielikuvani on 1970-80 -luvun vaihdetta. Sitä ennenhän sarjakuvia oli vain lastenosastoilla. Googletus ei tuota tulosta.

Vastaus

Vastattu

Luokka 85 alaluokkineen (85.1 Sadut, 85.2 Kuvakirjat, 85.3. Sarjakuvat) otettiin käyttöön vuonna 1991 julkaistussa luokitusjärjestelmän uudistuneessa versiossa: Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä. Taulukot (951-692-274-0).

Hakemistoon termi sarjakuvat lisättiin todennäköisesti tätä edeltävässä muutoksessa 1970-luvulla ja vuonna 1975 ilmestyneessä Luokitusoppaassa (951-692-022-5) sarjakuvat ohjataan luokkaan 84.

3 ääntä

Kommentit

Kehno, nyt vasta huomaan, että kirjoitin tähän kysymykseeni "1970-80 -luvun vaihe", vaikka tarkoitin -80-90-luvun... Mutta joka tapauksessa sitä ennen sarjakuva oli siis "kertomakirjallisuutta". Kiitokset vastauksesta!