Pitäisi löytää sanalla lapsilähtöinen, jotakin tutkimusta, kirjaa tai tiedostoa.

Kysytty

Pitäisi löytää sanalla lapsilähtöinen, jotakin tutkimusta, kirjaa tai tiedostoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen käyttämässä yleisessä asiasanastossa ei käytetä sanaa lapsilähtöisyys vaan lapsikeskeisyys. Siksi asiasanahaulla lapsilähtöisyys et saa viitteitä. Voit sen sijaan käyttää asiasanaa lapsikeskeisyys. Jos haluat välttämättä hakea sanalla lapsilähtöisyys, voit käyttää sitä vapaatekstisanana katkaistuna (esim. lapsiläht-), jotta kaikki eri taivutusmuodot tulevat esiin.
Porsse-kirjastojen tietokannasta, johon Pornaisten kirjastokin kuuluu, löytyy asiasanalla lapsikeskeisyys 8 viitettä, esim. Hytönen, Juhani: Lapsikeskeinen kasvatus (2002).
Vapaatekstihaulla lapsikesk- löytyy 3 viitettä, esim. Anna lapsen leikkiä, kirja leikistä ja lapsilähtöisyydestä (1996).
Linda-tietokannasta, jota voit käyttää kirjastossa löytyy useita tutkimuksia lapsilähtöisyydestä. Siinä voi käyttää sanahakua lapsiläht? (katkaistaan ?-merkillä). Tai voit myös hakea asiasanalla lapsikeskeisyys.

Seuraavassa linkki Porssen hakunäyttöön:
http://porsse.porvoo.fi/Porsse?formid=form2&sesid=1128683364
Vesa-verkkoasiasanastoon:
http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html