Pitääkö tiedustella määrätystä seurakunnasta jos voisi sukututkimukseen vedoten tutkia kirkonkirjoja

Kysytty

HEI! Pitääkö tiedustella määrätystä seurakunnasta jos voisi sukututkimukseen vedoten tutkia kirkonkirjoja, kun niissä on se sadan vuoden raja. Kyseessä olevassa tapauksessa viimeinen digitoitu vuosiluku on 1910, joka on vapaasti tutkijan käytettävissä netissä.

Vastaus

Vastattu

Suomen Sukututkimusseuran sivustolla asiasta kerrotaan seuraavasti: ”Evankelis-luterilainen kirkkohallitus antoi suosituksen vuonna 2011, jonka mukaan sukututkijoita ei pitäisi päästää henkilökohtaisesti tutkimaan 100 vuotta nuorempia kirkonkirjoja tai niiden mikrojäljenteitä. Käytännössä tämä tarkoittaa noin vuosien 1910–1960 kirkonkirjoja. Useimmat seurakunnat toimivat Kirkkohallituksen suosituksen mukaisesti. Tietojen saaminen alle 100 vuotta vanhoista kirjoista vaatii yleensä virkatodistuksen tilaamisen seurakunnasta.” Sivustolla on myös video, jossa opastetaan virkatodistuksen tilaamisessa. Tässä linkki sivustolle:

https://www.genealogia.fi/kirkonkirjat/

Tietojen tilaaminen suoraan kansallisarkistosta ei siis onnistu, vaan tietoja on haettava suoraan seurakunnalta, ja tämä onnistuu virkatodistuksen tilaamisen muodossa.

0 ääntä

Kommentit

Täydellisyyden vuoksi: Poikkeuksena tähän on "luovutetun" Karjalan lakkautetut seurakunnat, joiden kirjat ovat Kansallisarkiston hallussa ja ne on myös digitoitu. Digitoituja kirjoja pääsee tutkimaan Kansallisarkiston toimipaikoissa kun on hankkinut tutkimusluvan (jonka saa ilman muuta sukututkimusta varten).

Alkuperäistä kysyjää tämä ei ehkä auta - jos digitointi tosiaan loppuu vuoteen 1910, niin silloin ole kysymys luovutetun Karjalan seurakunnasta.