Pitääkö paikkansa kuulemani tieto, että rakennukselle, jolla ei ole rakennuslupaa (esim. kesämökki) ei voi saada vakuutusta? Tällaisten kesämökkien omistajat…

Kysytty

Pitääkö paikkansa kuulemani tieto, että rakennukselle, jolla ei ole rakennuslupaa (esim. kesämökki) ei voi saada vakuutusta? Tällaisten kesämökkien omistajat eivät ainakaan tarvitse maksaa jätehuoltomaksuja, eikä tietenkään kiinteistöveroa, koska rakennusta ei ns. ole olemassakaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki rakentaminen on luvanvaraista, eli kesämökkikin tarvitsee rakennusluvan. Vakuutusasiat koskevat siis myös kesämökkiä. Rakennuslupaan on myös liitettävä mm. suunnitelma talousjätevesien käsittelystä.

Kesämökin rakentamiseen ja korjaamiseen liittyvistä asioista löytyy tietoa esim. tältä Valtion ympäristöhallinnon sivulta:

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=16717&lan=FI

Sivulla on myös linkki Maankäyttö ja rakennuslakiin.