Pitääkö paikkansa, että jonkun suomalaisen ns. historiallisen naisviihteen kirjoittajan romaanissa käsitellään 1800-luvun alun rautaruukkikylää ja sen…

Kysytty

Pitääkö paikkansa, että jonkun suomalaisen ns. historiallisen naisviihteen kirjoittajan romaanissa käsitellään 1800-luvun alun rautaruukkikylää ja sen naispuolista omistajaa, "rautarouvaa"? Tarkemmin ottaen esikuvana olisi ollut Strömforsin ruukki Ruotsinpyhtäällä ja sen omistaja Virgin(i)a af Forselles.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en löytänyt 1800-luvun alkuun sijoittuvaa romaania ruukinkylästä.
Pirjo Tuominen on kirjoittanut sarjan Suuriruhtinaanmaa (Kenraalitar, Ruukinkartanon rouva ja Hovikosken valtiatar), joka kuvaa suomalaista kartanoelämää Kymenlaaksossa. Tapahtumat sijoittuvat hiukan myöhempään aikaan,
1890-luvulta 1910-luvulle.
Muita "ruukkikirjojakin" on, esimerkiksi:
Kontturi, Venny; Ruukinkuja; 1974
Tikkanen, Anja; Ruukinrannan torpparit; 1978
Alvik, Katja; Rakkautta ruukin varjossa; 1980
Nämäkään eivät oikein osu ajallisesti eivätkä paikallisestikaan.