Pitääkö lehtiä lukemaan päästäkseen, aina kirjatua pankkitunnuksilla? Vai onko joku muu kirjautumistapa?

Kysytty

Pitääkö lehtiä lukemaan päästäkseen, aina kirjatua pankkitunnuksilla? Vai onko joku muu kirjautumistapa?

Vastaus

Vastattu

Valtakunnallisen E-kirjaston verkkosivuilla ohjeistetaan näin: "Ensimmäisellä kerralla E-kirjasto-sovellukseen pitää rekisteröityä vahvalla tunnistautumisella. Sovelluksen asetukset-kohdassa voi ottaa käyttöön pääsyavaimen/avainkoodin, jolloin sovellukseen voi jatkossa kirjautua samalla tavalla kuin puhelimelle (pin-koodi, sormenjälki, kasvojentunnistus, kuvio). Tietoturvasyistä sovellus kirjautuu automaattisesti välillä ulos ja aika riippuu laitteesta. Nyt myös Android-laitteille voi luoda pääsyavaimen. Luo pääsyavain sovelluksen asetuksissa kohdassa "rekisteröi pääsyavain"."

E-kirjasto-sovelluksessa on ollut haasteita pääsyavaimen rekisteröinnin osalta, mutta sovelluksen viimeisimmän päivityksen ansiosta sen pitäisi nyt onnistua helpommin.

Yksityiskohtaisempi ohje pääsyavaimen tai avainkoodin rekisteröimiseen löytyy täältä otsikon "Tarkka ohje" alta: E-kirjasto-sovelluksen käyttöohjeet | Kansalliskirjasto

Keski-kirjastoissa on asiakkaiden käytössä myös erillinen sanomalehtipalvelu ePress, jonka kautta pääsee lukemaan kotimaisia sanomalehtiä kirjastojen tiloissa.

1 ääntä

Kommentit

Infoluennossa sanottiin, että pankkitunnuksilla (tai mobiilivarmenteella) tarvitsee kirjautua vain ensimmäisellä kerralla.

Minä en tajunnut tuota pääsyavaimen aktivoimista, niin ihan joka kerralla piti mennä pankkitunnuksilla. Nyt pääsen face-ID:llä, kun tajusin klikata sitä aktivoimista. Toiminto on minusta vähän piilossa, olisi hyvä jos sovellus ohjeistaisi selkeämmin.