Pikkutyttönä v. 1956 lainasin Lahden kaupunginkirjastosta kirjaa, joka kertoi Soria Morian linnasta.

Kysytty

Pikkutyttönä v. 1956 lainasin Lahden kaupunginkirjastosta kirjaa, joka kertoi Soria Morian linnasta. Se ei ollut kuvakirja vaan kunnon lasten satukirja.Pidin siitä kovasti, mutten muista siitä muuta. Muistaisikohan joku tällaisen kirjan?

Vastaus

Vastattu

Tätä asiaa on aiemminkin kysytty palvelussa v.2007.

Tarina Soria Morian linnasta on yksi Norjan tunnetuimpia kansantarinoita. Taivaanrannassa loistava Soria Morian linna symboloi sitä lopullista onnea jota me kukin etsimme. Legendan mukaan reittiä tuonne linnaan ei ole kunnolla merkitty. Jokaisen on löydettävä perille omaa polkuaan. Tarinassa Askeladden tavoittelee Soria Morian linnan prinsessaa.

Myös Henrik Ibsenin näytelmässä Peer Gynt viitataan Soria Morian linnaan. Satu  on ilmestynyt ensimmäisen kerran 1925, tekijänä Peter Christen Asbjörnsen ja se löytyy satukokoelmasta Satumaa : Sooria Moorian linna, 1983.