"Pikeä, hikeä, autoja. Tiet, liikenne ja yhteiskunta 1945-2005" -kirja kertoo (s. 35), että "Helsingin olympialaisia varten viitoitettiin ulkomaalaisille…

Kysytty

"Pikeä, hikeä, autoja. Tiet, liikenne ja yhteiskunta 1945-2005" -kirja kertoo (s. 35), että "Helsingin olympialaisia varten viitoitettiin ulkomaalaisille matkustajille neljä olympiatietä". Neljä tietä on kirjassa kuvattu pienessä pelkistetyssä kartassa suuret kaupungit merkiten. Muista lähteistä en ole löytänyt mainintoja olympiateistä. Onko olympiateiden reiteistä ja paikkakunnista saatavissa jostain tarkempaa tietoa? Erityisesti Helsingin seudun paikkakuntareitit kiinnostavat.

Vastaus

Vastattu

Urheilumuseo Tahdosta kerrottiin näin:

Helsingin olympiakisojen opaskirjassa annettiin kyllä yksityiskohtaisia ohjeita liikennejärjestelyistä Helsingissä ja katureiteistä, joita pitkin kisapaikoille tuli ajaa. Maanteiden viitoitusjärjestelyistä ei kuitenkaan ole lisätietoja, joten mainittu kirja lienee paras asiaa koskeva lähde.

0 ääntä

Kommentit

Suomen Sosialidemokraatti -lehdessä 23.7.1952 on juttu ensisijaisesti olympiateiden vaikutuksesta Helsingin linja-autoreitteihin. Siinä kerrotaan mm.:

"Kauan odotettu Huopalahden (Haagan) ja Munkkiniemen välinen yhdystie on vihdoinkin valmistunut – se avattiin liikenteelle juuri olympiakisojen alkaessa. Tätä uutta ja käytännöllistä liikennereittiä käyttävät nyt kaikki Turun maantietä Helsinkiin päin saapuvat linja-autot, jotka näin ollen tulevat varsinaisen kaupungin alueelle Munkkiniemen kautta. Munkkiniemestä jatkuu sisääntuloreitti edelleen uuden sillan ylitse Paciuksenkatua pitkin Linnankoskenkadulle ja sieltä Mechelininkatua ja Hietaniemenkatua pitkin Kampinkadulle, josta autot laskeutuvat linja-autoasemalle. Lähtö kaupungista tapahtuu luonnollisesti samoja katuja ja teitä pitkin.

[...]

Toinen uusi väliaikainen sisääntuloreitti on tarkoitettu Vihdin ja Nurmijärven suunnasta saapuville linja-autoille. Ne ajavat kaupunkiin pitkin Mannerheimintietä, Topeliuksenkatua, Linnankoskenkatua, Mechelininkatua jne., aivan samoin kuin Turun maantieltä saapuvat linja-autot. Niin ikään on määrätty uusi sisääntuloreitti Hyrylästä päin tuleville linja-autoille. Mäkelänkadulta ne ajavat Sturenkadulle, mutta kääntyvät sitten Viipurinkadulle ja Nordenskiöldinkadulle sekä edelleen Mechelininkadulle jne.

Nordenskiöldinkadusta on siten muodostettu Hyrylän ja Porvoon suunnilta saapuvien linja-autojen suuri valtaväylä."