Piikkiö-Paimio -alueella vaikuttaa olevan paljon Risti-alkuisia sukunimiä: - Ristilä - Ristinen - Ristikankare - Ristimäki Mistähän moinen johtuu? Onko…

Kysytty

Hei!
Piikkiö-Paimio -alueella vaikuttaa olevan paljon Risti-alkuisia sukunimiä:
- Ristilä
- Ristinen
- Ristikankare
- Ristimäki

Mistähän moinen johtuu? Onko alueella voimakasta uskonnollista liikehdintää vai onko Länsi-Suomen asema suomen kristillistymisessä ja piispainseutuna synnyttänyt alueelle ristiin nojaavaa nimistöä, joka on siirtynyt sukunimikäyttöön?

Vastaus

Vastattu

Hei!  Tähän kysymykseen paras taho on vastaamaan Kotus eli Kotimaisten kielten keskus. Linkki Kotuksen nimineuvontaan: https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/nimineuvo…

Ystävällisin terveisin

Riitta Kärkkäinen

1 ääntä

Kommentit

Toisaalla Suomessa... vanhat Risti-alkuiset (paikan)nimet voivat viitata valtaväylien risteyksiin, risteyskohtiin, ja monesta paikannimestä on tullut sukunimi. Nykysuomen sanakirjassakin yksi risti-sanan käyttöalueista on "risteys(kohta)".