Pidän kovasti Paula Havasteen historiallisista romaaneista (Kymmenen onnen Anna jne.). Haluaisin tietää onko olemassa jotain (samantapaisia) romaaneja ajasta,…

Kysytty

Pidän kovasti Paula Havasteen historiallisista romaaneista (Kymmenen onnen Anna jne.). Haluaisin tietää onko olemassa jotain (samantapaisia) romaaneja ajasta, kun Suomessa vielä uskottiin Ukko Ylijumalaan ja loitsuihin. Nuortenkirjatkin käyvät. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Samantapaisia teoksia löytyy esim. Kaari Utrion ja Tuula Rotkon
tuotannosta. Utriolta esim. Pirkkalan pyhät pihlajat sekä Vaskilintu,
Rotkolta Riikka Näkijä. Myös Helena Wariksen Uniin piirretty polku
käsittelee maagista muinaissuomalaisuutta.

Raili Mikkasen nuortenkirjatrilogia Myrkkypuun marjat, Kahdentoista
vala ja Pähkinäpuinen lipas sijoittuvat 1600-luvulle. Myös Maria
Vuorion Kultaraha nurkan alla liittyy suomalaiseen mytologiaan.