Pian Estonian uppoamisen jälkeen sille julistettiin hautarauha ja se päätettiin peittää betonilla. Nyt siellä ollaan aloittamassa uutta tutkintaa. Eikö…

Kysytty

Pian Estonian uppoamisen jälkeen sille julistettiin hautarauha ja se päätettiin peittää betonilla. Nyt siellä ollaan aloittamassa uutta tutkintaa. Eikö betonivalua tehtykään?

Vastaus

Vastattu

Betonivalun valmistelu on aloitettu vuonna 1996, mutta työ keskeytettiin ennen kuin se pääsi edes kunnolla alkamaan. Päätöksen teki Ruotsin hallitus ja sitä perusteltiin sillä, ettei onnettomuuden tutkijalautakunta ollut saanut työtään valmiiksi.

Asiasta on uutisoinut mm. Helsingin Sanomat 20.6.1996 (artikkeli avautuu kokonaan vain tilaajille)

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003540371.html