Mistä löytyy tietoa miten Pesukoneen 2.5 tuntia kestävä EKO-pesu on ekompi kuin saman lämpötilan nopea pesu?

Kysytty

Pesukoneen ohjelmissa on eko-pesu 40 - 60 astetta mikä kestää 2,5 tuntia. On myös nopea pesu 30 astetta ja 30 min.
Mistä löytyy tietoa miten 2.5 tuntia on ekompi kuin nopea pesu?

Vastaus

Vastattu

Sari Vähäsarja on etsinyt vastausta tähän kysymykseen Ylen artikkelissa 29.8.2015. Otsikkona Kuumassa lyhyemmin vai viileämmässä kauemmin? 3 asiantuntijaa kertoo, miten pyykätään ekologisesti. Linkki artikkeliin

Hän tiivistää lyhyesti mistä on kyse:

  • Työtehoseuran tutkijan mukaan eko-ohjelma kuluttaa vettä ja sähköä vähemmän kuin vastaava normaali
  • Toisaalta ohjelma kestää kauemmin, mikä lisää mekaanista kulutusta ja syö vaatteen käyttöikää
  • Myös pikaohjelmissa vettä ja sähköä kuluu vähemmän; toisaalta lasti voi olla pienempi ja linkoustulos huonompi
  • Motivan asiantuntijan mukaan monituntinen ohjelmakin on ekologisempi kuin tavallinen, koska veden lämmityksen merkitys kokonaisuudessa on niin suuri
  • Kodinkoneiden ammattilainen taas korostaa ekologisuutta koneen näkökulmasta ja kehottaa pesemään riittävän kuumalla, jotta pesuaine liukenee ja lika irtoaa myös koneesta
  • Uusien koneiden 20 asteen pesuohjelmille asiantuntijat löytävät vain vähän jos lainkaan käyttöä

Ekologisuus pesuohjelmissa siis näyttää riippuvan omista pesutarpeista ja vaatteiden materiaaleista.