Perikunnan jäsenistä osa haluaa myydä jakamattoman pesän omistaman kiinteistön. Kiinteistön myytiä varten tarvitaan pesän osakkailta suostumus ja valtakirjat…

Kysytty

Perikunnan jäsenistä osa haluaa myydä jakamattoman pesän omistaman kiinteistön. Kiinteistön myytiä varten tarvitaan pesän osakkailta suostumus ja valtakirjat pesänhoitajalle, joka valtuutetaan myymään kiinteistö. Valtakirjassa on oltava kaksi todistajaa.
Kysymys: tuleeko todistajien olla perheen ulkopuolisia, vai voiko todistajina olla esim. valtakirjan antajan täysi-ikäiset lapset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksen Asiakirjamallit (9. p., Talentum, 2008) mukaan kiinteistön myyntiä koskevassa valtakirjassa ei välttämättä tarvita todistajia.

Todistajien henkilöllisyyttä koskevia rajoituksia ei löytynyt käytettävissä olevista lähteistä. Riittänee, että todistajat eivät ole kuolinpesän osakkaita.