Oliko peltomyyrä vai maamyyrä ensimmäisenä suomen kielessä?

Kysytty

Peltomyyrä ja maamyyrä. Kumpi oli suomen kielessä ensin myyrä?

Vastaus

Vastattu

Suomen sanojen alkuperä (osa 2; SKS ja Kotus, 1995) kertoo, että myyrä on ikivanha sana, jolle löytyy vastineita monista sukukielistä. Siten sitä on pidettävä omaperäisenä. Kirjakielessä sana on esiintynyt jo Agricolan ajoista asti.

Tarkemmista lajimääreistä maamyyrä ja peltomyyrä etymologiset sanakirjat eivät valitettavasti kerro mitään, eikä tämän vastauksen puitteissa asiasta ole mahdollista tehdä laajaa selvitystyötä esimerkiksi eläintieteellisiä kirjoja tutkimalla. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot antavat kuitenkin peltomyyrän vanhemmaksi hakutulokseksi Tähti-lehden 5.1.1866. Vastaavasti maamyyrä esiintyy Ilmarinen-lehdessä 1.4.1870. On toki mahdollista, että sanat ovat esiintyneet jo aikaisemmin eikä tekstintunnistus ole pystynyt niitä tulkitsemaan tai että niistä on käytettyä poikkeavia kirjoitusasuja, mutta tämän laajemmin asiaa ei voida tässä yhteydessä kartoittaa.