Pellervo-lehdessä on joskus 50-60-lukujen taitteessa ollut Ester Perheentuvan suunnitteeman ryijyn malli. Äitini on kutonut tuon ryijyn, mutta nimestä ei ole…

Kysytty

Pellervo-lehdessä on joskus 50-60-lukujen taitteessa ollut Ester Perheentuvan suunnitteeman ryijyn malli. Äitini on kutonut tuon ryijyn, mutta nimestä ei ole tietoa. Mitenköhän saisin selvitettyä ryijyn nimen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ester Perheentupa oli Pellervo-lehden avustajana 12 vuotta ja ehti tänä aikana antaa lehdessä uskomattoman paljon erilaisia ohjeita ja malleja - tämä kerrotaan kirjassa "Elina Piri: Pellervon kankureille (1999)". Tässä kirjassa esitellään muutamia Perheentuvan Pellervo-lehdessä olleista malleista, mutta ryijymalleja ei kirjassa ole. Eli jos ei ole tiedossa, minkä vuoden lehdessä malli on alunperin ollut, niin periaatteessa pitäisi selata useita Pellervo-lehtiä tuolta ajalta ja toivoa, että malli ja sen nimi löytyisi.

Asiaa voisi selvitellä myös Facebookin kautta liittymällä ryhmään "Ryijy, Suomalainen perinnetekstiili" https://www.facebook.com/groups/169175193447696 . Ryhmään voi laittaa kuvia ryijyistä ja pyytää tunnistusapua.