Pappani on ollut vankilassa, ei ilmeisesti mistään suurrikoksesta, koska tuomiota oli jokunen kuukausi eikä lisää häkkiä enää heilahtanut. Ongelma on, ettei…

Kysytty

Hei! Pappani on ollut vankilassa, ei ilmeisesti mistään suurrikoksesta, koska tuomiota oli jokunen kuukausi eikä lisää häkkiä enää heilahtanut. Ongelma on, ettei kukaan elossa oleva sukulainen tiedä kuinka pitkä kakku oli ja mistä se tuli. Arvailu on alkanut turhauttaa. Mistä tätä asiaa voisi selvittää?

Vastaus

Vastattu

Oikeudenkäyntiasiakirjoja säilytetään kunkin tuomioistuimen arkistonmuodostussuunnitelman mukaisesti. Arkistolain mukaan arkistotoimen tehtävänä on varmistaa asiakirjojen käytettävyys ja säilyminen, huolehtia asiakirjoihin liittyvästä tietopalvelusta, määritellä asiakirjojen säilytysarvo ja hävittää tarpeeton aineisto. Oikeudenkäyntiasiakirjojen säilytysajat vaihtelevat siis asiakirjakohtaisesti. 1)

Asut Pirkanmaalla, mikäli isoisäsi sai tuomion Pirkanmaalla, oikeudenkäyntiasiakirjoja voit tiedustella alla olevasta linkistä. Mikäli tuomio on annettu muualla Suomessa, kyseisestä linkistä pääsee Astiaan, eli Kansallisarkiston asiointipalveluun.

https://oikeus.fi/karajaoikeudet/pirkanmaankarajaoikeus/fi/index/arkist…

1) minilex.fi