Paljonko tehoa tarvitsee kuusikymmentäviisikiloisen ihmisen tuottaa, kun hän kiipeää speed-kiipeilyseinän viidessä sekunnissa?

Kysytty

Paljonko tehoa tarvitsee kuusikymmentäviisikiloisen ihmisen tuottaa, kun hän kiipeää speed-kiipeilyseinän viidessä sekunnissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä artikkelissa on laskettu 70 kiloisen ammattikiipeilijä Reza Alipourin 5,48 sekunnin suorituksen vaatineen 1,482 wattin tehon: Allain, Rhett (2019): "Got What It Takes to Compete in Speed Climbing?" Wired. https://www.wired.com/story/power-demands-of-speed-climbing/ Halutessasi voit manipuloida laskutoimituksen kiipeämiseen kuluvaa aikaa ja kiipeilijän painoa saadaksesi tarkemmin kysymäsi mukaisen tuloksen.

Voit olla kiinnostunut myös seuraavasta nopeuskiipeilyn dynamiikka tutkivasta tieteellisestä artikkelista, joka voi olla joiltain osin ylempää artikkelia perusteellisempi: Fuss, F.K., Niegl, G. (2006). "Dynamics of Speed Climbing". In: Moritz, E.F., Haake, S. (eds) The Engineering of Sport 6. Springer, New York. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-387-46050-5_10