Paljonko keskimäärin ihmiset käyttävät ruokakauppaan rahaa kuukaudessa? (Me ostamme ruuan, hygienia-, pesutarvikkeet ja wc-paperit kahden aikuisen ja vauvan…

Kysytty

Paljonko keskimäärin ihmiset käyttävät ruokakauppaan rahaa kuukaudessa? (Me ostamme ruuan, hygienia-, pesutarvikkeet ja wc-paperit kahden aikuisen ja vauvan talouteen ja meillä menee n. 460 e/kk.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Tilastokeskus on avannut uuden portaalin osoitteessa http://www.virallinentilasto.fi Tiedot ovat maksutta kaikkien käytettävissä. Siellä on tilastoitu kotitalouksien kulutusta lajeittain, alueittain ja muidenkin kriteerien mukaan. Vuonna 2006 suomalaiset kätyttivät elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin 3817 euroa vuodessa (=noin 320 euroa kuukaudessa). Puhdistusaineet löytyvät kohdasta kodin kulutustavarat, joihin on tuona aikana mennyt 208 euroa vuodessa (ks. sivu http://tilastokeskus.fi/til/ktutk/2006/ktutk_2006_2007-12-19_tau_003.xls ) Yhteensä ruokakauppaan olisi mennyt keskimäärin 330 euroa. Vuoden 2007 inflaatio oli noin 2 prosenttia ja tämän vuoden alussa tuotteet ovat kallistuneet vielä enemmän,joten arvelisin kuukausikulutuksen olevan 350 euron paikkeilla, siis keskimäärin.