Painija Eino Leino oli alkuperäiseltä sukunimeltään Kakkinen. Milloin ja miksi hän vaihtoi sukunimensä ja miksi juuri Leinoksi?

Kysytty

Painija Eino Leino oli alkuperäiseltä sukunimeltään Kakkinen. Milloin ja miksi hän vaihtoi sukunimensä ja miksi juuri Leinoksi?

Vastaus

Vastattu

Moninkertainen olympiamitalisti, painija Eino Leino (1891-1986) vaihtoi sukunimensä ilmeisesti jo nuorella iällä. Kansalliskirjaston digitoimista aineistoista löytyy vuodelta 1908 nimenmuutosilmoitus: "Nimeni, joka on tähän asti ollut Eino Kakkinen, on tästä lähtien oleva Eino Leino."

Suomalainen Wirallinen Lehti 1.10.1908 no 227.

Yhteys kirjailijana ja runoilijana tunnettuun Eino Leinoon huomattiin silloisessa mediassa. Esimerkiksi vuonna 1912 poliittinen pilalehti Velikulta keksi tarinoida sekaannuksesta Kuopiossa. Einon Leinon lausuntaa kuulemaan rientänyt olikin päätynyt erehdyksessä seuraamaan painikisoja. Seuraavan päivän lehdestä hän sai lukea runoilijan esiintyneen samana iltana Kaupungintalolla. Tämän lisäksi löytyi Kuopiosta myös Eino Leinon leipuriliike!

Velikulta 11.11.1912

Syytä nimenmuutokselle emme onnistuneet lähteistämme selvittämään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eino_Leino_(painija)