Paikalla olleiden kansanedustajien äänet jakaantuivat taannoisessa Nato-äänestyksessä 188-8. Kuinka yleistä näin laaja-alainen yksituumaisuus on Suomen…

Kysytty

Paikalla olleiden kansanedustajien äänet jakaantuivat taannoisessa Nato-äänestyksessä 188-8.
Kuinka yleistä näin laaja-alainen yksituumaisuus on Suomen eduskunnan historiassa?

Vastaus

Vastattu

Asiasta löytyy tiiviillä tavalla tietoa ja taulukoita Antti Pajalan kirjoittamasta luvusta Täysistuntoäänestykset ja eduskunta-aloitteet. Luku (s. 184-) löytyy teoksesta Tapio Raunio ja Matti Wiberg (toim.): Eduskunta: kansanvaltaa puolueiden ja hallituksen ehdoilla.

Pajalan tekstistä kiteytetysti poimien: Suomen eduskunnassa äänestetään ainoastaan asioita, joista yksimielisyyttä ei ole. Esimerkkinä on vuoden 2003 asiat (tain niiden osat) joista n. 15 % päätettiin äänestämällä.

Teos on lainattavissa Eduskunnan kirjastosta https://eduskunnankirjasto.finna.fi/Record/selma.400639 , mutta löytyy varmasti myös monesta muusta kirjastosta.