Pahvikeräys, pahvinkeräys vai pahvin keräys?

Kysytty

Pahvikeräys, pahvinkeräys vai pahvin keräys?

Vastaus

Vastattu

Oikea kirjoitusmuoto on pahvinkeräys, kun puhutaan kierrättämisestä, sillä silloin on kyse juurikin kierrätyksestä eli tietystä käsitteestä.

Sen lisäksi Kiertokaari esimerkillisesti kirjoittaa sanat yhteen: Pahvi - Kiertokaari

Kielikellon Yhteen vai erikseen -artikkeli auttaa pohtimaan yhdyssanaongelmia: Yhteen vai erikseen? - Kielikello

0 ääntä

Kommentit

Olisiko Kielitoimiston sanakirjaan valikoituneista keräys-loppuisista sanoista malliksi?
rahankeräys, jätepaperinkeräys
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/keräys

paperinkeräys
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/paperinkeräys
jätepaperin keräys paperiteollisuuden raaka-aineeksi

Huomaamme, että toisessa yhteydessä sanakirjaan on valittu "jätepaperinkeräys" ja toiseen on kirjoitettu "jätepaperin keräys". Pahvinkeräyksen rinnastaisin paperinkeräykseen ja kirjoittaisin yhteen jo tutkimatta teoriaa. Jätepaperinkeräyksessä jo alkuosa (määriteosa) on yhdyssana ja saattaa mutkistaa tulkintaa.