Pääkaupunkiseudun Helmet korvataan Finnalla. Miten käy Taskukirjaston, konvertoidaanko se uuden järjestelmän kanssa toimivaksi. Taskukirjasto on hyvin…

Kysytty

Pääkaupunkiseudun Helmet korvataan Finnalla. Miten käy Taskukirjaston, konvertoidaanko se uuden järjestelmän kanssa toimivaksi.
Taskukirjasto on hyvin palveleva sovellus ja kulkee aina mukana, vaikka ongelmia ilmeneekin (palvelimeen ei saada yhteyttä).

Vastaus

Vastattu

Helmet-verkkokirjasto uudistuu vuoden 2023 aikana. Samassa yhteydessä myös Helmet-kirjastojen palvelut mobiililaitteille uudistuvat ja Taskukirjasto-sovelluksesta luovutaan, sillä se ei ole yhteensopiva uuden verkkokirjastomme kanssa. Uusi verkkokirjasto käyttää Kansalliskirjaston ylläpitämää Finna-palvelua, jolle Kansalliskirjasto ei ole kehittänyt omaa mobiilisovellusta. Helmet-kirjastojen johto on päättänyt, että emme itse kehitä omaa mobiilisovellustamme uudelle verkkokirjastolle, sillä sovelluksen kehittäminen ja ylläpito on haastavaa ja vaatii sekä rahaa että resursseja.

Helmet-kirjastojen palveluja voi kuitenkin myös jatkossa käyttää mobiililaitteilla, sillä uusi verkkopalvelu tulee olemaan täysin mobiiliyhteensopiva. Tämä tarkoittaa, että jatkossa pystymme tarjoamaan mobiililaitteille nykyistä monipuolisemmat palvelut, sillä kaikki verkkokirjaston toiminnot tulevat olemaan asiakkaiden käytössä myös puhelimilla ja tableteilla. Finna-verkkopalvelusta tulee löytymään myös kirjastokortin viivakoodi, joten kirjastokorttin käyttö esimerkiksi puhelimella on myös tulevaisuudessa mahdollista. Finna-palvelua kehitetään myös jatkuvasti Kansalliskirjaston toimesta ja tulemme tekemään heidän kanssaan tiivistä yhteistyötä kehityksen suhteen myös uuden verkkokirjaston valmistuttua.

Tulemme tiedottamaan Taskukirjasto-sovelluksen lopettamisesta ja ohjeistamaan uuden sivuston käyttöön siirtymisessä Helmet-sivuilla ja Taskukirjasto-sovelluksessa, kun uusi Helmet-Finna-sivusto on asiakkaiden käytettävissä betaversiona. Näin Taskukirjaston käyttäjät pääsevät suoraan kokeilemaan uutta verkkokirjastoa ja halutessaan siirtymään sen käyttöön jo ennen kuin sovelluksen ylläpito loppuu. Helmet-Finnan betaversio tulee asiakkaidemme saataville tämän hetkisen suunnitelman mukaan syksyllä 2023.

15 ääntä

Kommentit

Piki-kirjastot siirtyivät Finnaan jo jokin aika sitten. Tällaiselle tavalliselle käyttäjälle ei tullut hankaluuksia, alussa tietysti piti vähän totutella.