"Pääesikunta teki helmikuussa 2019 päätöksen, että diabetes on jatkossa aina este varusmiespalveluksen suorittamiselle. Päätöstä perusteltiin…

Kysytty

"Pääesikunta teki helmikuussa 2019 päätöksen, että diabetes on jatkossa aina este varusmiespalveluksen suorittamiselle. Päätöstä perusteltiin palvelusturvallisuuteen kohdistuvilla riskeillä. Päätös tehtiin Sotilaslääketieteen keskuksen asiantuntijatyöryhmän raportin ja suosituksen perusteella."

http://www.diabetes.fi/d-elamaa/asepalvelus

Kun kerran palvelukseen ei oteta diabeetikkoja, niin ovatko sen jo suorittaneetkin jatkossa automaattisesti vapautettu sodanajan palveluksesta vai pitääkö sitä anoa jostakin erikseen?

Vastaus

Vastattu

Pääesikunnan päätöksen mukaan diabetesta sairastavat vapautetaan varusmiespalveluksesta rauhan aikana. Tiedotteessa ei mainita että päätös koskisi myös sodan ajan palvelusta. Nykyisessä hallitusohjelmassa on maininta jonka mukaan "Hallitus mahdollistaa palvelusturvallisuus huomioiden varusmiespalveluksen suorittamisen ja kertausharjoituksiin osallistumisen diabeetikoille sekä arvioi muiden terveyssyistä vapautettavien henkilöiden mahdollisuuksia osallistua maanpuolustuskoulutukseen", joten tilanne saattaa muuttua vielä tulevaisuudessa. Oikea kanava kysytyn kaltaiselle anomukselle voisi olla oma aluetoimisto:

Miten tulee toimia jos terveydentilaan on tullut muutoksia varusmiespalvelun jälkeen?
Ota yhteys omaan aluetoimistoosi.
Toimita aluetoimistoosi Lääkärinlausunto terveydentilasta (lomake nro 7550-441-222). Huom! Lääkärinlausunnossa tulee käyttää Puolustusvoimien lomaketta. Lomakkeemme löytyvät osoitteesta puolustusvoimat.fi/asiointi/lomakkeet. Lausunnosta tulee ilmetä lääkärin kannanotto palveluskelpoisuuteesi ja diagnoosi. Vastaat itse lääkärinlausunnon kuluista.