Ovatko skaala ja sävellaji sama asia eli synonyymejä toisilleen?

Kysytty

Ovatko skaala ja sävellaji sama asia eli synonyymejä toisilleen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asteikko eli skaala on jaotus, jota käytetään mittaamiseen tai havaintojen arvioimiseen.

Luonnontieteissä käytetään esim. Celsiusasteikkoa ja musiikissa sävelasteikkoja.

Sävellaji on sävelasteikkoon (eli skaalaan) perustuva säveljärjestelmä, jonka perussäveleksi on valittu jokin 12-sävelasteikon sävel. Tietyssä sävellajissa olevassa musiikkiteoksessa käytetään pääosin kyseiseen sävellajiin kuuluvia säveliä. Sävellajeihin perustuvaa musiikkia sanotaan tonaaliseksi vastakohtana atonaaliselle ja modaaliselle musiikille.

Skaala ja sävellaji eivät siis ole synonyymejä. Sävellaji perustuu johonkin skaalaan, esim. duuriskaalaan.