Ovatko siirtolapuutarhamökit viemäröityjä?

Kysytty

Ovatko siirtolapuutarhamökit viemäröityjä?

Vastaus

Vastattu

Eivät yleensä ole. Alueella saattaa olla viemäriverkkoon liitettyjä yhteistiloja.

Siirtolapuutarhaliiton sivuilta ohjeita puutarhan perustamiseen:

" Vesihuolto

Alueelle tulee rakentaa talousvettä varten kaivo tai kunnallinen vesijohto. Mikäli alue sijaitsee vesistön lähellä, ekologista ja edullista on hyödyntää kastelussa luonnon vettä. Talous- ja kasteluvesi johdetaan palstoille pinnallisilla ns. kesävesijohdoilla.

Jätehuolto

Pohjavesien saastuminen on estettävä. Mikäli alueella on kunnan viemäri, yhteistilojen jätevedet pitää johtaa siihen. Muussa tapauksessa käymäläjätteet on kompostoitava tai johdettava tyhjennettäviin umpilokasäiliöihin. Pesuvedet voidaan imeyttää kahden saostuskaivon kautta maastoon kunnan ympäristönsuojelutarkastajan sen salliessa. Kunta antaa omat jätehuoltolainsäädäntöön perustuvat määräyksensä.

Yhteistilat

Siirtolapuutarhaviljelijät tarvitsevat pesu- ja saunatilat, käymälät, pyykinpesutilat sekä yhteiset kokoontumis- ja harrastustilat. Niiden koko ja määrä riippuvat alueen koosta ja viljelijöiden määrästä." Linkki sivustolle