Ovatko Muumikirjojen Tiuhti ja Viuhti tyttöjä, poikia, tyttö ja poika vai sukupuolettomia olentoja?

Kysytty

Ovatko Muumikirjojen Tiuhti ja Viuhti tyttöjä, poikia, tyttö ja poika vai sukupuolettomia olentoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiuhti ja Viuhti (Tofslan och Vifslan) muodostavat niin erottamattoman kaksikon, ettei heitä käsitellä erikseen sellaisella tavalla, joka olisi pakottanut Tove Janssonin alkuperäisissä ruotsinkielisissä muumikirjoissa viittaamaan jompaankumpaan sukupuolta ilmaisevalla han- tai hon-pronominilla - en ainakaan sellaista kohtaa onnistunut löytämään. Jos kuitenkin otetaan huomioon se, mitä Boel Westin kirjoittaa Jansson-elämäkerrassaan Tove Jansson : sanat, kuvat, elämä, voitaneen Tiuhti ja Viuhti tulkita tytöiksi: tosielämän Tofslan ja Vifslan - joihin Taikurin hatussa esiintyvien hahmojen nimetkin perustuvat - olivat Tove Jansson itse (Tofslan) ja Vivica Bandler (Vifslan). Siellä täällä tosin näkee tulkintoja, joiden mukaan toinen olisi poika ja toinen tyttö. Tämän ajatuksen taustalla saattavat olla stereotyyppiset käsitykset sukupuolista ja sukupuolirooleista: kun Tiuhti ja Viuhti ensimmäisen kerran esiintyvät Taikurin hattu -kirjassa, "Tiuhtilla oli päässään punainen myssy ja Viuhti kantoi suurta matkalaukkua." Punainen myssy on ehkä haluttu tulkita feminiiniseksi piirteeksi ja matkalaukun kantaminen taas maskuliiniseksi. Niin tai näin, pelkkään Janssonin tekstiin tukeutuminen ei tee Tiuhtin ja Viuhtin sukupuolen määrittämisestä kovinkaan helppoa.