Ovatko mehiläiset ainoita hyönteisiä joiden tuotoksia käytetään ihmisen ravintona?

Kysytty

Ovatko mehiläiset ainoita hyönteisiä joiden tuotoksia käytetään ihmisen ravintona?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyönteiset voivat tarjota myös muita makeita herkkuja kuin hunajaa. Vanhan testamentin manna oli ehkä lähtöisin hyönteisistä. Se saattoi olla kiteytynyttä mesikastetta, jota tuottaa eräs kasvinesteellä elävä hyönteinen, Trabutina mannipara. Tämä pieni hyönteinen kuuluu villakilpikirvoihin ja imee kasvinestettä tamariskipensaista, joita kasvaa isoissa osissa Lähi-itää.
Koska kasvineste, jota Trabutina mannipara -yksilöt  – ja monet muut Homoptera-alalahkon hyönteiset –  imevät itseensä, sisältää paljon sokeria suhteessa typpeen, niiden täytyy päästä eroon ylimääräisestä sokerista. Se tapahtuu niin, että ne erittävät sokeripitoista nestettä, jota kutsutaan mesikasteeksi. Tamariskipensaissa suuri määrä tätä makeaa nestettä saattaa kasautua ja kuivua sokerikiteiksi. Ihmiset Irakissa ja muissa arabimaissa keräävät yhä näitä sokerirakeita tamariskipensaista. Niitä pidetään suurena herkkuna.
Jos Raamatun mannalla on tällainen alkuperä, voimme kuvitella, että tuuli irrotti kiteet ja varisti ne maahan. Se antoi vaikutelman, että sokerikiteet satoivat taivaasta.

Lähde:
Anne Sverdrup-Thygeson, Jos hyönteiset katoavat... : harvinaistuvat, hyödylliset pikkuötökät, joita ilman emme tule toimeen