Ossi nimen historia ja tarkoitus?

Kysytty

Ossi nimen historia ja tarkoitus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ossi on lyhentymä Ossianista. Ossian-nimen pohjana on luultavasti gaelin kielen sana ”oisin”, ”ossin”, joka tarkoittaa ”pieni hirvi”, ”kuusipeura”. Muinaisiiriläinen Ossin oli perimätiedon mukaan 200-luvulla Irlannissa elänyt taruhenkilö, josta skotlantilainen James Macpherson kirjoitti runoelman Ossianin laulut. Ossi on myös Osvaldin, Oskarin ja Osmon kutsumamuoto. Ossin nimipäivä on 17.7.

Lähteet: Etunimet / Kustaa Vilkuna, Suuri etunimikirja / Pentti Lempiäinen

28 ääntä

Kommentit

Milloin Ossi nimi tuli yleisesti Suomessa käyttöön.
Ent Taisto nimi?
Entä Sirpa nimi ja Sari, mitä niistä on kertomista.
Kiitokset etukäteen teille.