Osaisittekohan auttaa mistä löytäisin tietoa 1950 - 1980 luvun silloisista Naantalissa olevista tanssipaikoista? Kiitos avustanne jo etukäteen

Kysytty

Osaisittekohan auttaa mistä löytäisin tietoa 1950 - 1980 luvun silloisista Naantalissa olevista tanssipaikoista?

Kiitos avustanne jo etukäteen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aineettoman kultturiperinnön Wikissä kuvataan tanssilavakulttuuria ja annetaan myös lähdelista aiheesta, https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Lavatanssit

Finna.fi:stä löytyy tutkimuksia tanssilavojen kulttuurista, artikkeleita ja kuvia. Näitä selaamalla löytyy lavoja, mutta listausta Naantalin tanssipaikoista en löytänyt.

Kirjoja aiheesta kannattaa tutkia:

Tanssilavakirja/Hakulinen Kerkko -Yli-Jokipii Pentti AtlasArt 2007 löytyy Vaskin kokoelmasta, sitä kannattaa tutkia, samoin kirjaa Tanssipaikkaopas/Jokinen, Matti 1993.

Teoksessa Kun Suomi sanoi, saanko luvan/Kahila Heikki - Kahila Pia. Gummerus 2006 käsitellään paritanssin historiaa Suomessa, siinä on sivuttu jonkin verran tanssipaikkoja.

Tanssit.net kertoo, että Kuparivuoressa on ollut tanssipaikka jo 1920-luvulla, https://tanssi.net/fi/vanhat.html Sitä ei enää näy nykyisten tanssipaikkojen kohdalla, mutta se mainitaan vuoden 2017 tapahtumailmoituksessa.

Yksi vaihtoehto on tutkia lehtien ilmoituksia tansseista. Digi.kansalliskirjasto.fi:n aineisto on liian vanhaa, joten kannattaa käydä katsomassa kirjaston paikallislehden arkistoa. Myös Digi.kirjastot.fi:n Naantali-aineistot kannattaa tarkistaa. Siellä on esimerkiksi tietoa Kylpylän ajanviettotavoista, ja maininta Kylpylän tansseista, mutta siinä käsitellään n. 1930-luvulle asti ulottuvaa historiaa

Saimme tuohon aikaan tansseissa kulkeneelta naantalilaiselta kommentin:

Naantalissa tuskin oli muita "normaali" tanssipaikkoja kuin Naantalin Urheilutalo, joka sijaitsi kuparivuorella urheilukentän ja leirintäalueen  naapurina. Turusta kävivät paljon Ravintola Kaivohuoneella, jota myös pumppuhuoneeksi kutsuttiin. Venekansa suosi venerannan ravintoloita, joita ei oikein tanssipaikoiksi noteerattu.