Osaisittekohan auttaa minua tunnistamaan vanhan animaatiosarjan, jota tuli lapsena katseltua VHS-kasetilta 80-90-luvun vaihteessa? Sarja oli suomeksi puhuttu…

Kysytty

Hei!

Osaisittekohan auttaa minua tunnistamaan vanhan animaatiosarjan, jota tuli lapsena katseltua VHS-kasetilta 80-90-luvun vaihteessa? Sarja oli suomeksi puhuttu ja päähenkilönä seikkaili siniseen takkiin pukeutunut valkohapsinen lakkipäinen merikapteeni. Sarjan visuaalinen tyyli toi mieleen lastenkirjojen vesivärikuvitukset ja se oli animoitu pala-animaatiotyylillä. Liitteestä löytyy omien muistikuvieni mukaan tuotettu version sarjan tunnusmusiikista.

Eräs jaksoista kertoi ylipainoisesta tytöstä nimeltä Bertta ja sen tapahtumat menivät näin:

- Jakson alussa kapteeni ja joukko lapsia seisovat kadulla voimistelemassa.

- Heidän luokseen saapuu reilusti ylipainoinen tyttö nimeltä Bertta.

- Lapset kutsuvat Berttaa mukaan voimistelemaan, mutta Bertta kieltäytyy sanoin "En minä ole lihava! Minä olen hyvinvoiva!"

- Kapteeni vastaa Bertalle: "Äitisi on kuin tikku, mutta sinä... katso nyt itseäsi!"

- Bertta palaa kotiinsa, jossa hänen laiha äitinsä toistaa, että hän ei ole lihava vaan hyvinvoiva.

- Seuraavaksi Bertta vierailee leipomokahvilassa, jossa hän istahtaa pöytään ja alkaa tilaamaan erilaisia herkkuja.

- Toinen toistaan herkullisemman näköiset kakut ja leivokset katoavat yksi kerrallaan Bertan suuhun letkeän jazz-musiikin soidessa taustalla.

- Syötyään kyllikseen Bertta poistuu leipomosta.

- Ulkona Bertan tasapaino yllättäen pettää ja hän alkaa kieriä mäkeä alas.

- Bertta törmää mäen alle pysäköityyn autoon niin lujaa, että pellit menevät ruttuun ja hän jää autoon kiinni.

- Kapteeni tulee paikalle ja kutsuu nosturiauton irrottamaan Bertan auton kyljestä.

- Päästyään pälkähästä Bertta toteaa, että ehkä hän sittenkin on lihava.

- Jakson lopussa Bertta seisoo kadulla Kapteenin ja muiden lapsien kanssa voimistelemassa hymy naamallaan.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Tosi haastava löytää. Voisiko olla Charlie Chalk, jota esitettiin Suomessa nimellä Pelle Kalle. Aika täsmää ja ehkä osin kuvaamasi hahmot. Jaksoa en osaa yhdistää kuvaamaasi, mutta ehkä tunnistanet, jos kyseessä on oikea sarja.