Osaisitteko vastata, minkälainen alkuperä ja historia on suomen kielen sanalla 'kommuuni' ja mitä sana tarkalleen merkitsee?

Kysytty

Osaisitteko vastata, minkälainen alkuperä ja historia on suomen kielen sanalla 'kommuuni' ja mitä sana tarkalleen merkitsee?

Vastaus

Vastattu

Hei ja kiitos viestistä!

Nyt kun kirjastot ovat suljettu, meillä on vajavaiset mahdollisuudet selvittää tämänkaltaisia kysymyksiä. Hyvät lähteet ovat suljettujen ovien takana.

Verkossa oleva Kielitoimiston sanakirja antaa sanalle kommuuni (kommuuniasuminen) seuraavan selityksen:

(vars. kommunistisessa) yhteistaloudessa elävä ryhmä t. hallinnollinen yhteisö.
Kiinan kansankommuunit.
Opiskelijoiden kommuuni.

Hist.
Pariisin kommuuni Ranskan vallankumoushallitus 1871.

Halutessasi, voit lähettää kysymyksen uudelleen sitten kun kirjastot ovat taas auki. Voimme katsoa silloin kirjastossa olevat, painetut lähteet.