Osaisitteko suositella tee-aiheisia kirjoja, tai sellaisia, jossa tee on jotenkin mukana, muita kuin tietokirjoja.

Kysytty

Osaisitteko suositella tee-aiheisia kirjoja, tai sellaisia, jossa tee on jotenkin mukana, muita kuin tietokirjoja.
(Suunnittelemme teelukupiirin kirjoja, olemme jo lukeneet Tyttö ja teeseremonia, Teemestarin kirja sekä Sensein.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihesanalla Tee löytyy Helmet haulla vain neljä kirjaa. (Hakusana tee, rajaus aihe, kirja, suomenkieli, aikuisten kokoelma ja kaunokirjallisuus) Helmet hakutulos

Teemestarin kirjan lisäksi löytyivät Teen kuiskaus : runoja / Taolin, On ilo juoda teetä kanssasi / Mamen Sánchez ; suomentanut Satu Ekman, Merenneito tavaratelineellä : teetarinoita / Ulrika Ylioja

Hakusanalla teeseremoniat löytyi Teemestarin kirjan lisäksi vain kaksi muuta Geishan muistelmat / Arthur Golden ja Vihreä tee / Vesa Pekka Kontinen. Linkki Helmet hakutulokseen

Tarkennetulla haulla Japani ja estetiikka, löytyi myös teehen liittyviä kirjoja. mm. Kirja teestä / Kakuzo Okakura,

Teetaide ja runous : wabi ja sabi japanilaisessa estetiikassa / Minna Eväsoja sekä

Wabi sabi : japanilaista viisautta täydellisen epätäydelliseen elämään / Beth Kempton ; suomentanut Antti Immonen. Linkki Helmet hakutulokseen

Monissa japanilaisissa romaaneissa juodaan teetä, vaikka se ei ole kirjassa pääosassa.

0 ääntä

Kommentit

Tarkasti ottaen rooibos-juoma ei ole teetä, mutta sanaa käytetään siitäkin. Siten: Naisten etsivätoimisto, Mma Ramotswe.

Yasunari Kawabata: Tuhat kurkea (kappaleita on vähän)
Agatha Christie: Teetä kolmelle
Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä. 1, Swannin tie. I, Combray
James Joyce: Odysseys / Ulysses (uusi suomennos)
Lucilla Linin kirjat
Katherine Mansfield: Puutarhakutsut (kappaleita on vähän)

Jos englanniksi on intoa lukea, niin täällä on joitakin vinkkejä lisää:
https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kallion_kirjasto/Jutt…
Linkki tosin lakkaa piakkoin toimimasta, sillä Helmet-kirjastot ovat siirtymässä Finnaan.

Täältä kotimaasta Kyllikki Villan varsin unohtunut kirja Tee (1984) on teestä yleisesti, teen kulttuurihistoriasta yms., mutta sen verran kaunokirjallisella otteella, että teki mieli mainita. Villahan oli tunnettu ja tunnustettu kaunokirjallisuuden suomentaja.