Osaatteko vastata kenen suomalaisen kirjailijan (muistaakseni nainen) satu jossa äiti varastaa erakolta tms ja muuttuu lumikoksi? Meillä oli tällainen kirja 70…

Kysytty

Osaatteko vastata kenen suomalaisen kirjailijan (muistaakseni nainen) satu jossa äiti varastaa erakolta tms ja muuttuu lumikoksi? Meillä oli tällainen kirja 70-luvulla jossa useampia saman kirjailijan satuja ja mustavalkoinen piirroskuvitus.

Vastaus

Vastattu

Kollega auttoi: Liisa Karakorven satukokoelmassa Omenaiset pajut on satu Ruskametsän lumi, jossa äiti varastaa noitaukolta taikapussin. Kun äiti sitten näkee kärpän ja sanoo itsekseen "Tahtoisin olla tuollainen pieni, ruskea kärppä, joka ei tiedä ihmisen huolista mitään" ja samalla koskettaa taikapussia, hän muuttuu kärpäksi. Maija Karman mustavalkokuvitus.