Osaatteko sano milloin Suomessa (tai mitä kuningas-tai keisarikuntaa se nyt olikin) ruvettiin yleisesti luopumaan savupirteistä ja alettiin käyttämään …

Kysytty

Osaatteko sano milloin Suomessa (tai mitä kuningas-tai keisarikuntaa se nyt olikin) ruvettiin yleisesti luopumaan savupirteistä ja alettiin käyttämään uloslämpiäviä uuneja? Tarkoitan tällä kysymykselläni myös niitä pieniä mökkiläisiä.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Sumalaisen arjen historian mukaan (osa 1 Savupirttien Suomi) savupirtit saivat alkunsa varhaisella keskiajalla, mutta vielä 1900-luvun alkupuolella niitä tapasi yleisesti Pohjois-Savossa ja Pohjois-Pohjanmaalla (Tästä myös: Suomalainen Kuvalehti 14.1.1928, löytyy netistä Kansallliskirjaston digitoiduista lehdistä). 1895 oli savupirttien osuus enää 3,7%, mutta esim. Pohjois-Savossa vielä neljännes asumuksista oli tällaisia. Viimeiset savupirtit liene olleet käytössä 1950-luvulla.

Uloslämpiävä uuni saapui Suomeen 1500-luvulla, mutta yleistyi siis eri alueilla eri vauhtia. Lounais- ja Länsi-Suomesta savupirtit väistyivät savijohdollisten uunien yleistyttyä 1600-luvulta alkaen. Itä-Suomessa tämä tapahtui hitaammin. Merkittävämmin savupirttien määrä väheni siis 1800-luvun jälkipuoliskolla, esim. Etelä-Savossa 1880-luvulla ja Pohjois-Savossa seuraavalla vuosikymmenellä.

Nopeaa häviämistä edesauttoi se, että savupirtteihin ei tehty tukevaa perustaa, vaan sen sijaan hirsien alle laitettiin vain kivi tai pölkky, mikä yhdessä suokais tehdynkivi- ja multavallin kanssa pehmensi nopeasti rakennusta alhaalata päin.

Lähteitä:

Suomalaisen Arjen historia. 1 , Savupirttien Suomi (Weilin+Göös, 2006)

https://savonhistoria.fi/1870-1918/muuttuva-elamantapa/

https://tuomjari.wordpress.com/2018/12/28/savupirtti-the-finnish-old-da…

https://www.janakkala.fi/laurinmaki/kulttuuri/torpparimuseo/maenpaan-sa…