Opiskelen. Täytyisi pohtia, millä tavalla voi avustajana tukea sairaan tai vammaisen lapsen optimaalista toimintakykyä. Löytyisikö kirjoja?

Kysytty

Opiskelen. Täytyisi pohtia, millä tavalla voi avustajana tukea sairaan tai vammaisen lapsen optimaalista toimintakykyä. Löytyisikö kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapsen vammaisudesta löytyy runsaasti kirjallisuutta. Täyteen selvyyteen kirjojen sisällöstä pääsee, kun tutustuu itse kirjoihin. Tässä vinkkejä aihettasi koskevasta kirjallisuudesta.

Kirjoja
1) Ilmonen, Tuisku: Siivekäs sillanrakentaja, 1995
2) Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa 1 : Yhteenveto/toim. Antti Tammela. Valtion painatuskeskus 1990.
2) Monivammaisen lapsen apuvälinee4t . Osa 2. Apuvälineiden hankinta / toim. Leena Autio, Tuula Haukka-Wacklin, Antti Tammela. Valtion teknillinen tutkimuskeskus 1990.
3) TEOS Monivammaisen lapsen apuvälineet. Osa 3 : Apuvälineet ja monivammaisen lapsen sosiaalinen toimintakyky / toim. Raija Korpela, Pirkko Nieminen, Antti Tammela. Valtion painatuskeskus 1991.
4) Sairas ja vammainen lapsi koulussa : lääketieteelliset ja opetukselliset perusteet / toimituskunta: Martti Siimes..et al. Lastensuojelun keskusliitto, 1989

Artikkeleita
1)Kinnunen, Annamaija:
CP - lapsen toiminnallisten valmiuksen tukeminen alkuopetuksessa. Toimintaterapeutti 2000/3, s. 17-19.

2)Hölsömäki, Heidi: Vammaisten lasten vanhemmilla on tietoa ja ideoita toimintavälineistä. Sosiaaliturva 1998/16, s. 12-13.

Lisäksi tietoa löytyy Intetnetistä, mm. Lastensuojelun keskusliiton sivuilta. Mutta koska virallista tietoa on useilla muillakin sivuilla, kannattaa käyttää Google-hakupalvelua (www.google.fi) ja hakea sieltä hakusanoilla "vammaiset lapset".