Oopperaslangissa joskus vähän huvittuneesti puhutaan, että jollain on "testa di tenore". Mitä tällä idiomilla tarkoitetaan?

Kysytty

Oopperaslangissa joskus vähän huvittuneesti puhutaan, että jollain on "testa di tenore". Mitä tällä idiomilla tarkoitetaan?

Vastaus

Vastattu

Sibelius-Akatemian kirjastossa selviteltiin asiaa. Tällaista ilmaisua ei heidän lähteistään kuitenkaan löytynyt. Joidenkin keskustelupalstojen perusteella arveltiin, että kyse olisi tenorin äänen hajoamisesta ylärekisterissä. Ilmaisu saattaa myös viitata pilkallisesti kohdehenkilön älyllisten lahjojen vähyyteen.  ”Testa”-alkuiset ilmaisut ilmeisesti viittaavat italian kielessä juuri henkilön henkisiin ominaisuuksiin, enemmän tai vähemmän ivallisesti. Mutta varmuutta merkityksestä ei näiden tietojen perusteella saatu.

Olisiko jollakulla italian kielen taitajalla enemmän tietoa?