Oodi on siis nyt Helsingin pääkirjasto - siitä päätellen, että kirjastonjohtajan työpiste on siellä? Miksei tätä tietoa kerrota selkeästi ja näkyvästi Helmet…

Kysytty

Oodi on siis nyt Helsingin pääkirjasto - siitä päätellen, että kirjastonjohtajan työpiste on siellä? Miksei tätä tietoa kerrota selkeästi ja näkyvästi Helmet-sivuilla? Miksei löydy kirjaston hallintorakennekaaviota?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Kirjastonjohtaja" on Helsingin kokoisessa kaupungissa yksittäisen kirjaston johtaja, jollainen on yhtä hyvin Oodilla kuin Roihuvuoren pienellä lähikirjastolla. Kaikkien Helsingin kaupunginkirjastojen yhteisen johtajan titteli on "kirjastopalvelujen johtaja", jonka toimipaikka on Pasilan kirjastossa, missä kirjaston yleishallinto muutenkin sijaitsee. Pasilan kirjastoakaan ei silti kutsuta yleensä "pääkirjastoksi", vaan kaikilla kirjastoilla on oma nimensä. Käytännössä Pasilan kirjasto toki on Helsingin pääkirjasto.

Kirjastot kuuluvat Helsingissä kulttuuri- ja vapaa-ajan hallintoon, yhtenä kulttuurin palvelukokonaisuuden osana (muita ovat taidemuseo HAM ja kaupunginmuseo, kaupunginorkesteri ja yleiset kulttuuripalvelut). Koko sektoria johtaa toimialajohtaja Tommi Laitio, kulttuuripuolen johtaja on Tuula Haavisto ja kirjastopalvelujen johtaja Katri Vänttinen. Luottamushenkilöpuolella toimii kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta ja sen kolme jaostoa (kulttuuri, liikunta ja nuoriso). Lautakunnan puheenjohtajana on tällä hetkellä Nasima Razmyar (SDP), varapuheenjohtajana Arja Karhuvaara (Kokoomus). Kulttuurijaostoa johtaa Elisa Gebhard (SDP).

Heikki Poroila