Onnistuuko Suomen Helsingin ravintoloissa sellainen, että menen isolla porukalla 20 hlö syömään, ja ostan itse haluamani lihan, josta valmistavat ruoat? Onko…

Kysytty

Onnistuuko Suomen Helsingin ravintoloissa sellainen, että menen isolla porukalla 20 hlö syömään, ja ostan itse haluamani lihan, josta valmistavat ruoat?
Onko tämä sallittu? Entä jos ostaa ravintolan ehdotttamasta paikasta?
Voiko Suomessa toimia näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen elintarvikelaki asettaa tarkat ehdot etenkin eläinperäisten elintarvikkeiden valvonnalle ja hankinnalle. Elintarvikelaki sekä laki majoitus- ja ravitsemustoiminnasta määrittelevät ravintoloiden toimintaa ja vaikuttavat siihen, mitä kautta ja millaisista raaka-aineista ravintolassa saa valmistaa ruokaa asiakkaille.

Välitin kysymyksesi Helsingin kaupungin elintarviketurvallisuusviranomaiselle, ja sieltä vastattiin:

"Periaatteessa tämä on mahdollista, mutta käytännön kannalta asiakkaan tuoma raaka-aine voi olla ongelmallinen raaka-aineen laadun ja hygienian kannalta. Ravintola vastaa aina tarjoilemansa ruuan turvallisuudesta. Ravintola voi aina valita käyttämänsä raaka-aineet ja myös kieltäytyä käyttämästä asiakkaan tuomaa raaka-ainetta" (Sähköposti 25.10.2023)