Onkohan Tuula Kallioniemen Reuhurinne-lastenkirjasarjassa kerrottu jossain osassa lähikirjastosta tai ylipäätään kirjastosta?

Kysytty

Onkohan Tuula Kallioniemen Reuhurinne-lastenkirjasarjassa kerrottu jossain osassa lähikirjastosta tai ylipäätään kirjastosta?

Vastaus

Vastattu

Hei!
Tuula Kallioniemen "Kirjoja ja kummituksia"- kirjassa (2018) on. Lainaan tähän suoraan kirjan kuvausta:

Reuhurinteellä riittää lukutoukkia ja huimapäitä - ja jännitystä joka lähtöön.

Tintti käy monta kertaa viikossa kirjastossa ja osaa sepittää kauhutarinoita. Vernerin lukemista kirjoista on peräisin sekin idea, että metsikköön kyhätään reuhiskirveskulttuuri. Ramona rakastaa kummitusjuttuja. Pulla tarvitsee päänsä päälle isoa kirjaa harjoitellessaan huippumallin kävelyä, ja Fisu käyttää kirjaa ovenpidikkeenä.

Möly taas ei ole lainkaan lukumiehiä. Hänen silmissään kaikki kirjat näyttävät samanlaisilta, ja kirjaimet ovat hyppeleviä vänkkyröitä. Mölystä lukeminen on kertakaikkisen kamalaa. Kunnes kuvaan astuu lukumummo.

yt.
Riitta Manninen
kirjastonhoitaja
Mäntsälän kunnankirjasto