Onkohan tehty sellaisia elokuvia, joissa historian kulkua on muutettu ja kuvataan elämää sen jälkeen. Siis tarkoitan esim. Saksan voittoa maailmansodissa tai…

Kysytty

Hei! Onkohan tehty sellaisia elokuvia, joissa historian kulkua on muutettu ja kuvataan elämää sen jälkeen. Siis tarkoitan esim. Saksan voittoa maailmansodissa tai Suomen miehittämisen sodassa tai jotain muuta historian käännettä olisi muutettu ja se esitettäisiin fiktiona. Olisi mielenkiintoista nähdä sellainen elokuva. Löytyyköhän.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ohessa pari vaihtoehtohistorian Hitlerin voitto -aiheen edustajaa. It Happened Heressä luodaan vaihtoehtohistorian keinoin olosuhteet toisenlaisiksi, jonka kautta päästään kyseenalaistamaan vakiintuneita ajatusmalleja. Fatherland on taas enemmän mainstream-yleisölle luotu kompromissi lähtökohtanaan silti tiukasti historialliset faktat (tai historialliset fantasiat). Lisänä aikamatkaseikkailu Philadelphia Experiment II.
It Happened Here (1965) = Näin olisi voinut käydä / Ohjaus Kevin Brownlow ja Andrew Mollo.
Fatherland (1994) = Fatherland – isänmaa /
Ohjaus Christopher Menaul

Philadelphia Experiment II (1993) = Tuhon kuilu 2 - Hitlerin voitto / Ohjaus Stephen Cornwell
Lähteitä: Elitisti. http://www.elitisti.net/artikkeli/2005/08/005701/vaihtoehtohistoriat_hi…
Rosenfeld, Gavriel David
The world Hitler never made : alternate history and the memory of Nazism
Cambridge ; New York : Cambridge University Press, 2005. - xii, 524 s. : kuv. ; 24 cm
ISBN 0-521-84706-0