Onkohan Suomessa julkaistu mitään ammattilähtöiseen / alakohtaiseen kieltenopetukseen liittyviä teoksia? Voisitteko suositella minulle suomen- tai…

Kysytty

Hei! Onkohan Suomessa julkaistu mitään ammattilähtöiseen / alakohtaiseen kieltenopetukseen liittyviä teoksia? Voisitteko suositella minulle suomen- tai englanninkielisiä teoksia aiheesta? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julkaisuja ei juuri näytä olevan.

Helmet-haulla ”opetusmenetelmät kielet” saadaan muun muassa teos Kielinavigaattori : käytännön työvälineitä kieltenopetukseen / Kari Moilanen http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1856100?lang=fin

Haulla ”ammatillinen erityisopetus kielet" löytyy teos Työelämän kieli- ja viestintätaito : kohti ammatillisen kielen täsmäopetusta http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1791411?lang=fin

Hakuja kannattaa tehdä edelleen MELINDA - kirjastojen yhteistietokannassa (sisältää mm. yliopistot) melinda.kansalliskirjasto.fi

Kieliverkosto.fi - Kielikoulutuspolitiikan verkosto sivuilla todetaan:
”Omat haasteensa kieltenopettajan työlle asettaa myös se, että kaikille erityisaloille ei ole valmiita oppimateriaaleja vaan kieltenopettajan on työstettävä kaikki opetusmateriaali itse, esim. kulttuuri on tällainen koulutusala. Toisaalta työ myös tarjoaa paljon mahdollisuuksia, koska esim. ammattikorkeakouluissa ja yliopistojen kielikeskuksissa ei ole valtakunnallisia opetussuunnitelmia, vaan ne laaditaan itsenäisesti.”
Sivun lopussa on annettu lähteitä, lähinnä artikkeleja. http://www.kieliverkosto.fi/article/tyoelamalahtoista-ja-alakohtaista-k…