Onkohan Piae Cantiones -kokoelman lauluista olemassa kattavaa, kunnollista suomennosta? En lue kunnolliseksi esim Fazerin kustanteessa olevaa laulettavaa…

Kysytty

Hei! Onkohan Piae Cantiones -kokoelman lauluista olemassa kattavaa, kunnollista suomennosta? En lue kunnolliseksi esim Fazerin kustanteessa olevaa laulettavaa suomenkielistä mukaelmaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä ei määrittele ilmaisua "kunnollinen" muutoin kuin viittaamalla yleisesti yhden kustantajan julkaisemiin suomennoksiin, joita ei pidä sellaisina. Avoimeksi siis jää, mitkä ominaisuudet ratkaisevat käännöksen kelpoisuuden. Toisaalta voidaan suoraan todeta, että ensimmäisen kerran vuonna 1582 julkaistusta kokoelmasta Piæ Cantiones ecclesiasticæ et scholasticæ veterum episcoporum ei ole olemassa ns. modernia, kattavaa suomennosta, tuoreinkin on 1960-luvulta.

Ensimmäinen suomennos julkaistiin vuonna 1616 nimellä Wanhain Suomen maan Piispain ja Kirkon Esimiesten laulud Christuxesta ja inhimillisen elämän surkeudhesta, mutta pahoin pelkään, ettei tämä olisi kysyjän tarkoittama "kunnollinen" käännös. Ilmeisesti sellainen ei ole myöskään Fazerin vuonna 1967 Harald Andersénin ja Timo Mäkisen toimittama julkaisu Piae cantiones : Vanhoja kirkko- ja koululauluja, jossa on Samppa P. Asunnan tekemät suomennokset kaikista kokoelman 74 laulusta. Heikki Klemetin jo vuonna 1911 tekemä käännösvalikoima on julkaistu eri muodoissa, mutta se ei siis kata kaikkia kokoelman lauluja. Näitä uudempia koko 74 tekstin kokonaisuuden suomennoksia ei ilmeisesti ole olemassa, en ainakaan löytänyt mitään viitteitä sellaisiin Fennica- ja Viola-tietokannoista.

Heikki Poroila